10.11.2012

Väsymys ja talvi

Toi sininen on vaan niin hieno väri
Väestötutkimukset ja biologiset aivotutkimukset ovat osoittaneet, että osa pohjoisessa asuvista ihmisistä kärsii vuosittain toistuvasta masennuksesta, jonka syy on riittävä päivänvalon puute. Oreita ovat mm. väsymys, hiilihydraattinälkä ja sosiaalisen aktiivisuuden väheneminen. Ei siis ihme,että mulla on koko ajan nälkä, väsyttää ja haluaisin vetäytyä omiin oloihini. Mä en todellakaan usko, että mä olisin masentunut. Mutta huomaan itsessäni tän muutoksen joka syksy.

Maanviljelysyhteiskunnassa tämä ei välttämättä ole ollut ongelma, sillä satokauden jälkeen on hiljennetty talvenviettoon ja kerättiin voimia seuraavaan kesään. Kesät olivat aikaa jolloin tehtiin työtä ja paljon. Nyky yhteiskunnassa pitää pyörittää oravanpyörää vuoden ajasta riippumatta.

Toisissa maissa osataan viettää siestaa päivän kuumimpaan aikaan. Ehkä me voitais kokeilla talvisin lyhennettyä työpäivää  ;-)

Mun tekis mieli  kokeilla kirkasvalosysteemiä. Voisko siitä olla apua väsymykseen? Sellaista mulla ei kuitenkaan ole. Toisaalta pimeänä vuodenaikana on kiva fiilistellä kynttilöillä ja tuikuilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Hei,
kiva juttu, että kommentoit tätä blogijulkaisua.